De vlakdikte meting

vlakdikte meterBij een ultrasone vlakdiktemeting (huiddikte meting) wordt de plaatdikte van een stalen- of aluminium schip onder de waterlijn gemeten. Op verzoek kan uiteraard ook boven de waterlijn, het dek of de opbouw gemeten worden.

Kloppen, kijken en meten
Voordat we het vlak van het jacht gaan meten, kloppen we het schip eerst met een stalen hamer af, om "verdachte" plaatsen op te sporen. Ook proberen we het schip van binnen zo goed mogelijk te inspecteren (corrosie komt vrijwel altijd van binnenuit). Afhankelijk van de bevindingen stellen we vervolgens de meetpunten vast. Op de "verdachte" plekken zetten we meer meetpunten.

Ultrasoon meetinsturment
Vervolgens meten we de dikte met een ultrasoon meetinstrument.  Hierbij hoeft slechts aan één zijde van het materiaal gemeten te worden en hoeven er dus geen gaten in het schip geboord te worden.

Door verflagen heen meten
Hoewel onze meter ook door verflagen heen meet, meten wij uitsluitend op het kale metaal. Ervaring leert dat dit de enige manier is om op een boot nauwkeurige meetwaarden te verkrijgen. Standaard werken ultrasone diktemeters met een Puls-Echo systeem. Hierbij wordt een geluidgolf (ultrasoon) het materiaal ingestuurd. Deze geluidsgolf weerkaatst aan de andere zijde van het materiaal en wordt deels terug gekaatst naar de zendkop. Door het tijdsverschil te meten tussen uitzenden en ontvangen, wordt de materiaal dikte vastgesteld. De geluidssnelheid van het materiaal moet op de meter worden ingesteld en is voor elk materiaal ander. Zo is de snelheid in staal ongeveer 5900 m/s, terwijl die in verflagen wel een factor 3 lager kan zijn. Meten we nu de staaldikte op een verflaag van 600 micron, dan meten we daardoor circa 1,5 mm te dik. Door "verstrooing" van het geluid kunnen er door verflagen ook andere "onzinnige" waarden gemeten worden. Is er ook nog plamuur of ongelijke dikte in het verfwerk aanwezig wordt de meting helemaal onbetrouwbaar.
Omdat wij zekerheid willen hebben, verwijderen we het verfsysteem op de meetpunten (ca. 1 cm2 per punt) tot op het blanke metaal.

Rapportage
vlakdikte rapportDirect na afloop van de meting worden de bevindingen met u als opdrachtgever en eventuele andere belanghebbenden doorgesproken. Vervolgens wordt er een duidelijk expertise rapport opgesteld. Hier vindt u o.a. een SB en BB aanzicht van het onderwaterschip, met hierop de gemeten punten.

Extra service

Als service beoordelen wij bij een vlakdikte meting ook altijd alle overige zaken onder de waterlijn, zoals de anodes, de schroefas, de schroef, de boegschroef, de roerlagers en het roerblad.

PRIJS VLAKDIKTE METING >>

Recente expertises