CE consultancy

Bij CE-consultancy assisteren wij u bij alle voorkomende CE werkzaamheden. Wij kunnen bijvoorbeeld het technische dossier voor u opstellen of de handleiding (volgens ISO 10240) voor u schrijven. We kunnen ook alle benodigde luxe motorberekeningen voor u maken, zoals de constructie berekening, de stabilieit berekening, de maximum belading, glasdiktes, kuiplozing etc.
 
Standaard traject CE consultancy
Tijdens onze standaard consultancy procedure, zullen dan als eerste de tekeningen van uw boot beoordelen. Ook controleren we de constructie berkening, of zullen deze voor u maken. Vervolgens komen we de eerste keer bij u langs wanneer het casco klaar is. Ons volgende bezoek plannen we wanneer de technische installatie ongeveer halverwege is. En wanneer het schip uiteindelijk te water ligt, voeren we de laatste inspectie uit (hier kunnen we dan bijv. een hellingproef of stabiliteit test uitvoeren). Tijdens al deze fases van de bouw zullen wij u adviseren over de te volgen stappen, zodat we eventuele problemen voor kunnen zijn. Ook stellen we tijdens de bouw het technische dossier voor u op, en verzorgen we de handleiding.

CE consultancy niet vast omlijnt
Onze CE-consultancy werkzaamheden zijn echter niet vast omlijnt. Zo is het mogelijk dat we alleen de handleiding voor u schrijven, of bijv. alleen de stabiliteit berekenen of alleen een eindcontrole op de CE voor u uitvoeren.

uw ce project doorsprekenneem contact met ons op
Ook hier geldt weer dat er meerdere mogelijkheden zijn. Het beste kun u contact met mij opnemen om uw spcifieke project door te spreken. Indien door u gewenst maken we dan een vrijblijvende offerte.

CE handleiding pleziervaartuig

Eén van de eisen uit de wet pleziervaartuigen is, dat het jacht voorzien moet zijn van een eigenaarshandleiding. Wij kunnen deze handleiding (volgens ISO 10240) voor u verzorgen. Om een voorbeeld van een door ons gemaakte handleiding te zien, klik dan hier.
Wij hanteren voor het schrijven van de handleidingen drie kwaliteits en afwerkings nivo's:

- Brons: Dit is de eenvoudigste uitvoering van onze handleiding. De handleiding voldoet aan alle eisen uit de wet, maar is vrij onpersoonlijk. Er komen veel algemene teksten en waarschuwingen in voor. Als u niet veel "meer" waarde hecht aan een goede handleiding en alleen wilt voldoen aan de wet is dit de beste optie. Uiteraard zit hier wel bijv. de verklaring van overeenstemming, de verplichte normenlijst etc. in. Meestal leveren we deze handleiding aan sloepenbouwers in A5 formaat, ingebonden in een ringband. Andere opties zoals in een ordner op A4 formaat of met nietjes is uiteraard ook mogelijk.

eigenaarshandleiding_bronseigenaarshandleiding_brons_binnenkant

- Zilver: Dit is de uitgebreide uitvoering van onze handleiding. Deze wordt het meest gevraagd. Hierbij wordt de handleiding specifiek voor het jacht geschreven. Er komen foto's en schematische tekening in te staan die specifiek voor het betreffende schip zijn gemaakt. Deze handleiding leveren we normaliter in een zware ringband, maar ook hier zijn uiteraard meerdere mogelijkheden. Uit ervaringen van werven blijkt dat dit type handleiding het jacht zeker een stukje meerwaarde geeft. Veel klanten waarderen een goede en verzorgde handleiding. Het voordeel van deze handleiding is dat kleine aanpassingen en toevoegingen heel eenvoudig zijn.

eigenaarshandleiding_zilver_buitenzijdeeigenaarshandleiding_zilver_binnenzijde

- Goud: Dit is de meest luxe uitvoering. Qua inhoud is deze gelijk aan de "zilver" versie. Hierbij wordt de handleiding echter ingebonden en dubbelzijdig gedrukt geleverd met een harde kaft. Op de voor en achterkant van de kaft wordt meestal een foto gebruikt. Deze handleiding ziet er erg mooi uit, maar het is moeilijk om deze in een later stadium aan te passen (dan moet hij opnieuw gedrukt worden). Deze is uitermate geschikt voor de wat luxere serie jachten.

voorkant_handleidinginhoud_handleiding

uw ce project doorsprekenDe kosten voor een handleiding, hangen verder af van het type jacht, de groote en de complexheid ervan. Met een telefoontje naar ons kantoor kunnen we u hierover verder informeren.

Technisch dossier

Eén van de eisen uit de wet pleziervaartuigen is, dat de werf een technisch dossier aanlegt. Dit technische dossier moet minimaal tien jaar door de werf bewaard worden en beschikbaar gehouden voor de toezichthouder op de wet. Het technische dossier moet inzicht mogelijk maken in het ontwerp, het fabricageproces en de werking van het produkt. Verder staat er in aangegeven hoe er aan de essentiële eisen van de richtlijn is voldaan.

Lees meer: Technisch dossier